Στο La Figura, η πρώτη γυναίκα διευθύντρια πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Βοιωτία.

Το La Figura ξεκινάει το 2021 φιλοξενώντας μια κυρία της εκπαίδευσης με ένα εντυπωσιακό βιογραφικό που την καθιστά μια «Ισχυρή» κυρία για τον νομό και όχι μόνο. Είναι η διευθύντρια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Βοιωτίας, κα Ελένη Παπανικολάου.

Αν και έχει στην φαρέτρα της 2 πτυχία, πολλές πιστοποιήσεις και επιμορφώσεις, αυτό που την καθιστά ξεχωριστή εκπαιδευτικό αλλά και υπεύθυνη ως προϊσταμένη είναι οι δεκάδες δράσεις της στο χώρο της δημοτικής εκπαίδευσης.

Άσκησε διοικητικό και οργανωτικό έργο στο 9ο και 2ο δημοτικό σχολείο Λιβαδειάς αρκετά χρόνια, οργάνωσε δράσεις προς την τοπική κοινωνία με κοινωνική προσφορά, υπήρξε Τακτικό μέλος του ΠΥΣΠΕ ΒΟΙΩΤΙΑΣ, επιστημονική καθοδηγητής σε πρακτικές εργασίες δύο εκπαιδευτικών – φοιτητών στα τμήματα ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας Λογιστικής και Οργάνωσης και Διοίκησης.

Ήταν Αναπληρωματικό μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρίας προστασίας Αποφυλακισμένων Λιβαδειάς.                                                                                                         

Μέλος της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης.                                           

Μέλος της επιτροπής αξιολόγησης εικαστικών έργων.                           

Υπεύθυνη Εικαστικών στο Πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ 8ο Δ.Σχ. Λιβαδειάς 1998.  

Εξέδωσε Βιβλίο : «ΛΙΒΑΔΕΙΑ Η ΟΜΟΡΦΗ ΠΟΛΗ ΜΑΣ » 6ο Δ.Σχ. Λιβαδειάς 1993 Βιβλιοδεσία από το Δήμαρχο Λεβαδέων κ. Χ. Παλαιολόγο και διανομή σε 1000 αντίτυπα για όλους τους μαθητές των σχολικών μονάδων Λιβαδειάς.              

Και τόσες πολλές ακόμα δράσεις με αποκορύφωμα την δωρεά ( 14/02/2019 ) στο 2ο δημοτικό από το Ίδρυμα Κόκκαλη ( 10.000 € ) για τη διαμόρφωση Ευέλικτης Αίθουσας για μια ενδιαφέρουσα μάθηση! 

Η κα Παπανικολάου είναι μία τρυφερή σύζυγος και μητέρα και μια εκπαιδευτικός  που πιστεύει πως η καλλιέργεια αρχών και αξιών μέσα από τις δράσεις του Σχολείου είναι αυτά που κάνουν κάθε νέο, πρώτα άνθρωπο.

Θα ήθελα να ξεκινήσουμε την κουβέντα μας μιλώντας  περισσότερο για σας, να γνωρίσουμε την νέα ισχυρή κυρία της πρ/θμιας εκπαίδευσης του νομού Βοιωτίας. Ποια είναι η πορεία της Ελένης Παπανικολάου μέχρι να φτάσει εδώ και τι είναι αυτό που την χαρακτηρίζει;

Γεννήθηκα στην όμορφη Λιβαδειά . Οι πρώτες μου νοσταλγικές αναμνήσεις στον Άγιο Δημήτριο, απ όπου κατάγονται οι γονείς μου, έχουν χαραχθεί ανεξίτηλα μέσα μου πλημμυρισμένες από γλυκές, τρυφερές, οικογενειακές στιγμές. Οι γονείς μου, άνθρωποι του μόχθου, φρόντισαν να με μεγαλώσουν με αξίες και αγάπη . Από την παιδική μου ηλικία είχα ανακαλύψει τη γοητεία που μου ασκούσε η διδασκαλία και ο τρόπος μετάδοσης γνώσεων. Τα χρόνια ασφάλειας και ανεμελιάς διαδέχτηκαν τα δημιουργικά , διεκδικητικά φοιτητικά μου χρόνια. Ο πρώτος στόχος επιτεύχθηκε και ξεκίνησε η επαγγελματική μου διαδρομή. Ξαφνικά οι προτεραιότητές μου άλλαξαν με την απόκτηση του γιου μου και τις υποχρεώσεις της οικογένειας. Δυο νέοι , από τα εφηβικά τους χρόνια μαζί, μεγάλωναν ένα παιδί ! Δούλεψα σε σχολικές μονάδες της πόλης μας από το 1988. Η αγάπη των μαθητών μου με γέμισε ευθύνη, αλλά και πληρότητα γιατί συνέβαλα στην ισόρροπη γνωστική και ψυχική ανάπτυξή τους, ώστε να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες.

Στο γραφείο σας υπάρχουν παντού φωτογραφίες των παιδιών σας και του συζύγου σας. Τι σημαίνει για σας οικογένεια και πόσο εύκολο είναι να επιτευχθεί ταυτόχρονα η προσωπική και επαγγελματική επιτυχία;

Η οικογένειά μου είναι η μεγαλύτερη επιτυχία της ζωής μου, η έμπνευση και η πηγή της δύναμής μου! Το πνεύμα της δια βίου μάθησης είναι δεδομένο στο σπίτι μας. Ξεκινώντας από τις διοικητικές σπουδές και την έντονη επαγγελματική τοπική, πανελλήνια και όχι μόνο, αθλητική δράση του συζύγου μου, την εκπαιδευτική, τοπική δική μου δράση, ακολουθούν οι επιπλέον μεταπτυχιακές σπουδές των παιδιών μου συμπεριλαμβανομένου και της αξιοθαύμαστης και αξιαγάπητης νύφης μου ! Οι καθημερινοί ρόλοι της νοικοκυράς, μητέρας, συζύγου, εργαζόμενης, επιφορτίζουν κάθε γυναίκα και εμποδίζουν την επαγγελματική της εξέλιξη. Καμιά κατάκτηση δεν είναι εύκολη. Όταν υπάρχει διακριτή κατανομή στις οικογενειακές υποχρεώσεις, κατανόηση και σεβασμός μπορούν να ξεπεραστούν τα προβλήματα και να εξασφαλιστεί η ψυχική ισορροπία όλων ! Στον πηγεμό για τις σπουδές του δεύτερου πτυχίου μου στο Οικονομικό, ένιωσα να καταρρέω μπροστά στα 57 μαθήματα και τις υποχρεώσεις τους. Με σήκωσαν η επιμονή του συζύγου μου, τονίζοντας τις ικανότητές μου, η ενθάρρυνση και τα ιδιαίτερα μαθήματα στα μαθηματικά του φοιτητή τότε γιου μου, η προτροπή της κόρης μου ότι θα τα καταφέρω! Η εσωτερική μου δύναμη ,η αγάπη της γνώσης και η στήριξη των αγαπημένων μου είναι οι λόγοι που συνεχίζω να έχω όνειρα και στόχους, γιατί με κρατάνε ζωντανή!

Υπήρξατε δ/τρια του 2ου Δημοτικού σχολείου Λιβαδειάς, του εμβληματικού αυτού σχολείου που δημιουργήθηκε στα τέλη του 1800. Η αγάπη σας και η προσφορά σας σε αυτό ήταν μεγάλη με αποκορύφωμα την δωρεά Κόκκαλη. Πείτε μας λίγα λόγια γι αυτό?

Η θητεία μου στο 2 ο Δημοτικό Σχολείο Λιβαδειάς υπήρξε ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής και της καριέρας μου. Τοποθετήθηκα πριν δέκα ( 10 ) χρόνια ζώντας τις παθογένειες της εποχής και τις στερεότυπες αντιλήψεις για τους άντρες που υπερτερούν στη διοίκηση. Οι γυναίκες είχαν « ήρεμα όνειρα » και έπρεπε να επιλέξουν την « οικογένεια » ή την « καριέρα ». Ήμουν από τις πρώτες γυναίκες που αγωνίστηκα να έχω περισσότερα τυπικά προσόντα. Επιθυμούσα τον σεβασμό και την εκτίμηση των συναδέλφων μου μέσα από την αποτελεσματικότητα της δουλειάς μου. Αναλαμβάνοντας τη διοίκηση του σχολείου στόχος μου ήταν η ενδυνάμωση της δημιουργικότητας των εκπαιδευτικών με κατάλληλη παρακίνηση, η προσπάθεια διέγερσης της φαντασίας και της δημιουργικής σκέψης τους . Απαραίτητο κρίθηκε ο εμπλουτισμός της ανθρώπινης συνείδησης με τα ποιοτικά εκείνα στοιχεία, που θα αποτελέσουν τα αντισώματα απέναντι στις παθογένειες της Δημόσιας Διοίκησης. Βασίστηκα στους κώδικες δεοντολογίας της διοίκησης : σεβασμός, επαγγελματισμός, επικοινωνιακή καλλιέργεια των εκπαιδευτικών. Συνεργάστηκα με αξιέπαινους εκπαιδευτικούς και καταφέραμε με προγραμματισμό και οργάνωση να υλοποιήσουμε δραστηριότητες εντός και εκτός σχολείου για την ενίσχυση της επιστημονικής, κοινωνικής και πολιτισμικής διάστασης του εκπαιδευτικού έργου. Λόγω της οικονομικής κρίσης της περιόδου, προσπάθησα να διαμορφώσω κατάλληλα το εργασιακό περιβάλλον των μαθητών μέσω δωρεών, τόσο από ευαισθητοποιημένους γονείς και τοπικούς φορείς, όσο και από κοινωφελή ιδρύματα. Η χαρά μου ανείπωτη με την ικανοποίηση των αιτημάτων μου από τα Ιδρύματα Μποδοσάκη , Ωνάση και τη μεγαλύτερη δωρεά από το Ίδρυμα Κόκκαλη. Έτσι διαμορφώθηκαν οι αίθουσες της Βιβλιοθήκης , η Πρότυπη και η Ευέλικτη, ώστε οι μαθητές μας να δημιουργούν, να συνεδριάζουν, να πειραματίζονται, να επικοινωνούν με άλλους μαθητές σχολείων εντός και εκτός Ελλάδας, λόγω των προγραμμάτων e-Twinning, ERASMUS που εκπονήθηκαν. Εισηγήθηκα τη διαμόρφωση της σχολικής κουλτούρας μέσα από τη μουσική και εικαστική καλλιέργεια, την αγάπη για το θέατρο, την παιδική όπερα, τις αθλητικές δράσεις, την εθελοντική δραστηριότητα, ώστε να γίνουν οι μαθητές υπεύθυνοι και ενεργοί πολίτες.

Είστε μια δασκάλα που έχει εμπνεύσει μαθητές όλα αυτά τα χρόνια. Εσείς θυμόσαστε κάποιον δάσκαλο που σας ενέπνευσε και σας έκανε να αγαπήσετε το βιβλίο; Με ποιο τρόπο;

Στα σχολικά χρόνια ο δάσκαλος μπορεί να γίνει πρότυπο για τα παιδιά. Ήμουν μαθήτρια ήπιων τόνων και αγαπούσα τους δασκάλους μου. Λάτρευα τα μαθηματικά και είχα άριστες σχέσεις με καθηγητές Μαθηματικούς. Αγάπησα το βιβλίο από τη φιλόλογό μου, γιατί είχε τον τρόπο να μου δείξει τα μονοπάτια της ποίησης και της λογοτεχνίας.

Ποιος ο ρόλος του δασκάλου σήμερα με την εξέλιξη της τεχνολογίας και τη μετάβαση από το πίνακα στο τάμπλετ;

Ο δάσκαλος διαδραματίζει ουσιαστικό και κοινωνικό ρόλο. Μεταδίδει γνώσεις , δίνει από την ψυχή του , τον εαυτό του ,τον ελεύθερο χρόνο του. Εμψυχώνει τους μαθητές του ,είναι δίπλα τους σε ό,τι χρειάζονται, ακούει τα προβλήματά τους κι είναι πρόθυμος να σταθεί αρωγός στη ζωή τους. Διδάσκει με το μυαλό ,αλλά και με την καρδιά !Η εξέλιξη της τεχνολογίας οδηγεί σε διαφορετικές και ελκυστικές προσεγγίσεις μάθησης .Είναι σημαντικό και χρειάζεται γενναία προσπάθεια απ΄ όλους μας να ενισχυθούν τα σχολεία σε υποδομές και προσωπικό ,για να δουλεύουν σωστά. Η διδασκαλία μέσω τάμπλετ διευκολύνει ,εξυπηρετεί σε δύσκολες καταστάσεις, αλλά δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ιδιαίτερη σχέση αλληλεπίδρασης ψυχικής , συναισθηματικής μεταξύ δασκάλου – μαθητή ,την αμεσότητα της επικοινωνίας στη δια ζώσης διδασκαλία.

Είστε μια γυναίκα που προσέχει τον εαυτό της, ντύνεται πάντα προσεγμένα και έχει το δικό της στιλ. Έχετε όμως ταυτόχρονα και την εικόνα της δυναμικής γυναίκας ίσως περισσότερο σκληρής σύμφωνα με κάποιες φήμες. Είναι έτσι?

Είναι σημαντικό να αφιερώνεις χρόνο για τον εαυτό σου γιατί έτσι τον σέβεσαι .Η δασκάλα στις μικρές ηλικίες γίνεται πρότυπο ακόμα και για την εμφάνισή της, τους τρόπους της, την ευγένειά της. Μια φίλη της κόρης μου και μαθήτριά μου της είχε πει : « Μυρίζεις κ. Ελένη ». Στη διοίκηση καλείσαι να διαχειριστείς κοινωνικές ομάδες με διαφορετικές ηλικιακές , πνευματικές , κοινωνικές στρωματώσεις και χρειάζεται να έχεις ικανότητα προγραμματισμού, αποτελεσματική κατανομή χρόνου προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας, ηγετικές δεξιότητες. Δεν μπορούν όλοι να ακολουθήσουν τη στρατηγική της αποτελεσματικής εκπαίδευσης και το υπέροχο ταξίδι της δημιουργίας. Στη δουλειά μου δεν με επηρεάζουν οι φήμες και δεν ενεργώ για να είμαι αρεστή, αλλά ουσιαστική κι ανθρώπινη.

Πόσο δύσκολο είναι το έργο σας εν μέσω μιας τέτοιας πανδημίας? Υπάρχει συνεργασία με τους διευθυντές των σχολίων, με τους γονείς, με άλλους φορείς; 

Ανέλαβα υπηρεσία σε μια χρονική περίοδο γεμάτη προκλήσεις και πρωτόγνωρες καταστάσεις .Η φετινή σχολική χρονιά χαρακτηρίζεται από επιβάρυνση προβλημάτων στην εκπαιδευτική διαδικασία, λόγω των υγειονομικών μέτρων πρόληψης και προστασίας. Το έργο μου είναι πολύπλοκο, απαιτητικό, αλλά και δημιουργικό. Έχω ευχαριστήσει δημόσια τους συνεργάτες μου διευθυντές/ντριες και προϊσταμένες για την εμπιστοσύνη που μου έδειξαν και την άψογη συνεργασία μας. Η εργασιακή μου εμπειρία και οι επικοινωνιακές δεξιότητες έλυσαν διαφωνίες και προβλήματα, που προέκυψαν με γονείς. Άρρηκτη είναι η συνεργασία μου με τους τοπικούς φορείς, που είναι πρόθυμοι να ανταποκριθούν σε κάθε αίτημά μου.

ιστεύετε είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο, λειτουργικά, οι εκπαιδευτικές μονάδες του νομού; και με επάρκεια σε νηπιαγωγούς και δασκάλους;  

Από το ξεκίνημα της χρονιάς έγιναν διορισμοί και καλύφτηκαν λειτουργικά οι σχολικές μονάδες στο σύνολό τους. Υπήρχαν όμως πολλές επιπλέον άδειες εκπαιδευτικών, λόγω των υγειονομικών μέτρων προστασίας και πρόληψης της διασποράς του COVID- 19, που δημιούργησαν εκ νέου κενά. Με την επαναλειτουργία των σχολείων έγιναν διορισμοί σε δασκάλους, νηπιαγωγούς, ειδικό βοηθητικό και εκπαιδευτικό προσωπικό στο νομό μας και κάλυψαν τις κενές θέσεις.

«Έχω ένα όνειρο» είχε πει ο Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ …ποιο είναι το δικό σας ως διευθύντρια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Βοιωτίας.

  Οι καιροί αλλάζουν και οι κοινωνικές ανάγκες μεταβάλλονται. Επιθυμώ να ανταποκριθώ στις προκλήσεις που μου παρουσιάζονται και να αγωνιστώ για ποιοτική εκπαίδευση στο δημόσιο σχολείο το οποίο οφείλουμε να στηρίξουμε. Κάθε ευρώ που ξοδεύεται στην παιδεία είναι επένδυση!

Πολιτική θέση, η θέση που κατέχετε και θα ήθελα να μου πείτε αν θα σκεφτόσασταν κάποτε να ασχοληθείτε περισσότερο με την αυτοδιοίκηση  ή την κεντρική πολιτική σκηνή. 

Ορίστηκα στη θέση μετά από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του ΥΠΑΙΘ και τη διεκδίκησα ανάμεσα σε συναδέλφους. Η αντικατάσταση των υπηρετούντων Διευθυντών Εκπαίδευσης κρίθηκε αναγκαία , καθώς η θητεία τους είχε λήξει από τις 31/7/2018 και ο νόμος που είχαν επιλεγεί είχε κριθεί αντισυνταγματικός. Έτσι η ευκαιρία που παρουσιάστηκε συνάντησε την προετοιμασία ! Δεν είναι στις προθέσεις μου να ασχοληθώ με την κεντρική πολιτική σκηνή. Μπορείς να προσφέρεις και να βοηθήσεις τους ανθρώπους με πολλούς τρόπους κι από διαφορετικούς χώρους. Το βέβαιο είναι ότι η συμμετοχή του ανθρώπου στα κοινά, τον μετατρέπει σε ενεργό πολίτη!

Δημοφιλή Άρθρα

Σχετικά άρθρα